Blog poświęconym modelarstwu rakietowemu

Jakie paliwo – stałe czy paliwo ciekłe najlepiej sprawdza się do silników rakiet modelarskich?

Jeśli sięgnąć wstecz do historii modelarstwa rakietowego, to dowiemy się, że do silnika rakiet stosowano paliwo stałe. Później nastała fala popularności paliwa ciekłego, żeby ponownie nastały czasy używania paliwa stałego. Pojawia się, pytanie który rodzaj paliwa jest lepszy i dlaczego?

Silnik na paliwo stałe charakteryzuje się prostą budową, bez ruchomych części. Silnik na paliwo ciekłe jest już bardziej zaawansowany konstrukcyjnie, a jego elektroniczne elementy nie zawsze będą wolne od wad i niezawodne w działaniu. Prosta i pewna budowa silnika z paliwem stałym oraz jego niewielka cena póki co góruje nad konkurentem.

Idąc dalej weźmy pod lupę samo paliwo – w silniku z paliwem stałym – jak sama nazwa wskazuje – jest ono stale na swoim miejscu i zawsze gotowe do odpalenia. Paliwo ciekłe napełniamy dopiero przed samym odpaleniem rakiety.

silnik do rakiety RC

Następną kwestią jest siła pędu, jaką możemy uzyskać. Paliwo stałe pali się krócej dając dużą moc – rakieta ma krótki ciąg, ale leci z większą prędkością. Natomiast paliwo ciekłe może palić się nawet dwa razy dłużej, a moc wytwarzana równomiernie pozwoli na dłuższy ciąg – tyle, że z mniejszą prędkością. Naukowcy jednak nie osiedli na laurach. Z czasem bowiem wynaleziono paliwo stałe, które zachowuje się podobnie do paliwa ciekłego.

Który system silnika jest zatem lepszy? Hmm… to może przytoczę trochę praktyki, czyli gdzie sprawdzają się poszczególne silniki?

Silnik z paliwem stałym z uwagi na swój szybki wyrzut oraz możliwość długiego przechowywania i natychmiastowej gotowości do użycia, znajdują swoje zastosowanie m.in. w militariach. Świetnie sprawdzają się również jako wspomagające rakiety wyrzucające do rakiet kosmicznych.

rakiety z silnikeim stałym wspomagające

Silniki z paliwem ciekłym są stosowane wszędzie tam, gdzie ważna jest możliwość kontrolowania ciągu a nawet opcja zatrzymania silnika i ponownego jego włączenia. Wdaje się, że loty kosmiczne to sytuacje, w których paliwo ciekłe najlepiej spełnia swoją funkcję. Warto również zaznaczyć, że silniki napędzane paliwem ciekłym są zazwyczaj lżejsze.

Modelarstwo rakietowe to dziedzina, w której chętnie sięga się po gotowe silniki z paliwem stałym – są tanie i w zasadzie dobrze spełniają swoją funkcję. Dla bardziej zaawansowanych modelarzy, chcących podnieść sobie poprzeczkę a jednocześnie uzyskać większą możliwość kontroli nad rakietą, świetnym rozwiązaniem mogą okazać się silniki na paliwo ciekłe. Szczególnie rakiety zdalnie sterowane będą genialnym wyzwaniem dla modelarzy oczekujących więcej możliwości od wystrzelonego modelu.

«
»

One comment on “Jakie paliwo – stałe czy paliwo ciekłe najlepiej sprawdza się do silników rakiet modelarskich?”

  1. Lorfix pisze:

    Ja bym dodał, że dla modelarzy rakietowych silniki hybrydowe są o wiele łatwiejszym zadaniem niż na paliwo ciekłe

Skomentuj Lorfix Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *